dijous, 17 de novembre del 2005

De dentistes

Ahir llegia en el blog de l’Al-Turtusi una proposta, molt adequada, per tal que els temes relacionats amb els dentistes entrin per la Seguretat Social. Arrel d’això he recordat el darrer cop que vaig visitar un dentista. I no ha sigut un record massa agradable…

Des de que tenia 11 o 12 anys que els meus pares, molt preocupats per la meva salut dental, em duien a cal dentista. Jo no li tenia por, ni pànic, ni cap d’aquestes sensacions que la gent acostuma a tenir envers aquests "professionals". El problema és que el dentista era un argentí molt màfies. Em va fer un parell d’empastaments als queixals, es veu que va cobrar una barbaritat, em va tractar com una merda i no hi vaig tornar més. Per aquells temps van obrir una nova clínica dental a Blanes i en vaig ser un dels primers clients. Potser ja tenia 14 o 15 anys. Em van fer més empastaments i finalment van decidir que havia de dur els maleïts “ferros” a la boca. Dic maleïts perquè era una merda fer vida amb allò dins de la boca. Hi vaig estar un parell o tres d’anys ben bons, amb els problemes que això ocasionava (no parlo de petonejar cap noia ni res d’això, que en aquella època no triomfava ni per casualitat, sinó de les òsties que m’enduia jugant a bàsquet, on els cops a la cara eren bastant freqüents, i més jugant de pivot com jo feia). La qüestió és que quan finalment es van decidir a treure’m aquells ferros de la boca em van dir que hauria de dur durant 3 o 4 anys més uns aparells “nocturns” i que m’haurien de treure els queixals del seny o se’m “descol·locaria” tot el que els ferros m’havien fet fins llavors. Fills de sa mare! Ja ho podrien haver dit abans i hauria esperat uns anys a passar pel suplici…

Digueren que l'extracció dels queixals era una operació senzilla i que només en alguns casos excepcionals hi havia efectes secundaris com febre o inflamament de la zona operada. La qüestió és que la operació va ser la cosa més horrible que m’ha passat mai. Estava mig estirat mig assegut en aquelles cadires que tenen els dentistes amb un focus enfocant-me la boca, un tub que em bombejava la saliva que segregava i les mans del dentista potinejant amb una mini serra per dins la boca. El soroll em posava la pell de gallina. Estava intentant trossejar el queixal, que encara no havia sortit i que estava horitzontal en comptes d’estar en posició vertical. Estava anestesiat de la gola fins a les genives de les dents de davant. Els llavis tenien poca sensibilitat, la justa per notar que per dins del tub hi circulava líquid. De tant en tant, una de les tres infermeres que em rodejaven posava un aparell dins la boca que feia un soroll com “shhhhsshshshshs” bastant desagradable. Després de molt remenar amb la serreta o el que fós, el dentista va agafar unes pinces i va començar a treure trossets del meu queixal. Al mateix temps, vaig veure que el tub, abans transparent, ara tenia un color roig que espantava. I és que, en comptes de saliva, el que estava engolint era sang. Fastigós, però no tant com la sensació que vaig tenir quan, intentant respirar per la boca, vaig empassar-me líquid (no sé si sang o saliva) i un tros de queixal se’m va quedar una mica més amunt de la nou del coll. El notava clarament i tenia por d’empassar-me’l. Com bonament vaig poder, els ho vaig indicar a aquells monstres que m’estaven operant i, amb les pinces, el dentista me’l va treure i ensenyar. Era un tros petit, però em va impactar perquè m’havia triturat el queixal, en comptes d’arrencar-me’l. Vaig perdre la noció del temps durant l’operació, però diria que després d’aproximadament una hora, em van deixar escapar. Vaig pagar i em van donar hora per al cap de quinze dies per extreure’m els altres tres queixals. Em van dir que quan em despertés l’anestèsia potser em faria mal i que em prengués dos “Gelocatils”. Així ho vaig fer. El problema és que se’m va inflamar tota la boca, el dolor no em deixava parlar i vaig arribar a 40 graus de febre. Va haver de venir el metge a casa, em va recomanar una setmana de llit i menjar sopetes i líquids. Des d’aquell dia, ara deu fer deu anys, no he tornat a veure cap dentista. Ni ganes. Em limito a rentar-me les dents després de cada àpat i veure com mica en mica es descol·loquen. I no penso fer-hi res sinó em fan realment molt de mal.

20 comentaris:

Anònim ha dit...

D'això se'n diu ser valent! Sí, senyor!!!

Sa Roqueta

P.S.: I ara entenc d'on ve la mania que tens als argentins!!!!!

Tatxenko ha dit...

Doncs igual tens raó amb això dels argentins... Ara bé, les desenes d'argentins amb qui he tractat des de llavors (amb una sola excepció) només m'han corroborat la imatge que tinc d'ells i que donaria per un llarguíssim post que no penso publicar. ;)

Anònim ha dit...

OJAIS Y PIÑOS DE GRATIS YA!!!!
o sea, que entren por la ss.
Otra cosa: la causa de la caída de piezas dentales es el sarro, por lo que una simple limpieza anual nos haría conservar los dientes hasta la muerte y ahorrar un montón de gastos propios y públicos sólo por 30euros anuales. Pero si no entran cosas más graves por la ss, cómo va a entrar eso...

Anònim ha dit...

ah, sí, era yo, la carol

Tatxenko ha dit...

OJAIS I PIÑOS? eing???? Com que el tema d'avui són les dents, et deus referir a les dents, no??? Collons amb l'argot del Serrallo!

Anònim ha dit...

Buf! Quina experiència!
La meva història dental ve a ser la mateixa: vaig començar amb un dentista de Tortosa que només anava per la pela, i vaig acabar amb un de Tarragona que em va recol•locar unes dents desendreçades per haver fet la pipa de petita.
Dos anys i mig de “ferros” fixes, dos més de “nocturns” i un de “fixes” per darrera de les dents. Fins que arribes als 17 i et diuen que els queixals del seny et creixen plans i mouran totes les dents.
Però aquí ve la diferència: el dentista me’ls va treure (els dos de baix) amb un mes de diferència, sense destrossar-ne cap. Fins i tot me’ls van ensenyar sancers i sanguejant per si me’ls volia quedar de record... De record ja tinc nou punts en una banda i quatre a l’altra...

Tatxenko ha dit...

És que hi ha gent amb sort... Jo el record el tinc gravat a la memòria i també en forma de punts al lloc on hi hauria d'haver el meu queixal de la dreta de baix... Quants anys vas estar fent la pipa per descol·locar les dents???? ;)

Anònim ha dit...

Buf! Ben bé fins els sis anys! No em podien arrencar el dit, no?

Anònim ha dit...

Doncs jo em vaig salvar dels ferros, però no de l'aparell nocturn. Ara els queixals es comencen a queixar i suposo que els hauran de treure.

Tatxenko, gràcies al teu relat em sembla que demanaré anestèsia total. Per cert, estic pensant en fer-me espanyol.

Andorra

Jordi Arrufat ha dit...

Casun tot!!!
Que qui ha de tornar al dentista demà sóc jo!
Andorra, quina mosca t'ha picat per fer-te espanyol????

Tatxenko ha dit...

Andorra, et canvio el meu DNI pel teu passaport amb els ulls tancats. No cola?

Tatxenko ha dit...

Per cert, marta, deus tenir el dit gros encongit, no? A mi sempre em deien que no em xupés el dit perquè em quedaria encongit. I a un de la classe que fins a 6è feia la pipa li va quedar el dit gros molt petit.

Anònim ha dit...

No és que tingui ganes de fer-me espanyol, però necessito papers. Si no aconsegueixo un contracte laboral d'un any, no em donen permís de residència i treball. I ja sabeu que és bastant difícil que et facin un contracte laboral d'un any, al menys al principi.

Andorra

Anònim ha dit...

Arribo tard a la discussió, només a temps per flipar amb la noia que feia la pipa fins a ¡¿¡6è d'EGB!?!, i comentar que un servidor no té cap queixal del seny: dos extrets normalment quan tindria 12-13 anys, i els altres dos operats de la manera explicada pel blocaire, però sense tantes incidències ni mals records (bé, menteixo: el dentista em va fer malament els punts d'un dels queixals, i al final el fil em va acabar fent una llaga de tant clavar-se'm a l'interior de la galta).

Ah! I també vaig dur ferros, però lentament observo com una dent de baix se m'està recargolant sobre sí mateixa... :S

Jordi Arrufat ha dit...

Amb tot el meu carinyo però...
que us donguin a tots!

Tatxenko ha dit...

Tranquil al Turtusi, mentres no et parlin de queixals del seny no hi ha problema. Tota la resta de coses poden ser més o menys doloroses però suportables. Ara, si sents EXTRACCIÓ + QUEIXALS + SENY, prepara't...

Anònim ha dit...

Ei Ei!!
Aquí et descuides i et diuen de tot!! ;)
Ep, rellegiu el meu anterior comentari: vaig fer la pipa fins ELS SIS ANYS!! Que equival a 2n de parvulari o 1r d'EGB!
I òbviament de nit...

No Tatxenko, no tinc el dit encongit. Igual de llarg i prim que el de la mà esquerra...

Anònim ha dit...

Ostres, si ho dius pel meu comentari, he de rectificar, tot i que no ho deia per tu!
Rellegint-ho bé, m'adono que en Tatxenko parla d'un de la seva classe (i no pas d'una, com havia entès inicialment) i, ara que ho penso, no sé si ho deia seriosament o no...

Tatxenko ha dit...

Ho deia seriosament. Hi havia un paio de la classe, en Segovia que fins a 6è d'EGB i de dia (més endavant li vaig perdre la pista) que es xupava el dit. :S

Anònim ha dit...

Com hi ha món! Quines coses...