dijous, 24 de novembre del 2005

Criteris i classes

La portada del diari monàrquic barceloní per excel·lència obre avui la portada amb una increïble notícia amb foto de 25x15. No és que han arrestat en Pinochet, ni que han desarticulat una cèl·lula islamista a Alacant, Murcia i Andalucía, ni que la nena de 9 anys de Blanes (que era veïna dels meus avis i el meu germà li feia de monitor de natació) ha mort per l'incendi que hi va haver diumenge a casa seva, ni tan sols que la Fiscalia acusa Terra Mítica per frau fiscal, ni, evidentment, que avui la Federació Catalana d'Hoquei se la juga per ser algú en el món. No, res d'això, la gran notícia que ocupa més de mitja portada és la següent: "Los Mossos reducen a un atracador que retuvo dos horas a nueve rehenes". A la foto hi surten tres mossos "disfressats d'assalt" a l'entrada d'un Caprabo. A veure, m'atreviria a dir que això no és una notícia prou rellevant com perquè surti ocupant mitja portada d'un diari. Les presons estan plenes a rebentar de delinqüents que han comès accions similars o més espectaculars i no "s'han guanyat una portada tan espectacular".
Llegint la notícia a fons observo tres causes que han donat la glòria a "l'històric delinqüent el Dieguito":
1. Els Mossos ("mosos" segons l'espanyolíssima Vanguardia en l'edició digital) fa poc que han arribat a Barcelona i necessiten guanyar-se la clientela, és a dir, els ciutadans. Amb portades així, on es deixa clar que es poden mobilitzar 200 (!!!!) Mossos per detenir un sol home, els clients-ciutadans tenim la percepció que estem més segurs.
2. Ara ve una època de mobilitzacions, on previsiblement els Mossos actuaran tal com ho feien els mítics "grisos" atacant a tot bitxo vivent, sense distingir qui són els manifestants de qui són els provocadors que cremen contenidors, destrossen cabines telefòniques i llencen pedres i còctels molotov. En comptes de carregar contra aquesta escòria social, opten per esperar a que tothom es dispersi i detenir aleatòriament a manifestants i provocadors. Amb accions com el desplegament per detenir el "Dieguito" intenten posar el contrapunt a tanta ineficàcia i mostrar que Barcelona és segura. Evidentment tot això no ho aconseguirien sense l'ajuda del diari del poder, que sempre és "la Vanguardia".
3. I no menys important, l'atracament en qüestió es va produir al Caprabo de Ganduxer, mític carrer dels "pijos" de Barcelona, porta per porta del no menys mític, selecte i exclusiu restaurant "Via Veneto", on hi mengen els polítics i empresaris que mouen els fils del poder.
Us penseu que una notícia així, però a Nou Barris desplegaria 200 Mossos? I seria portada de la "Vanguardia"? Les classes existeixen i existiran i la Vanguardia és el portaveu dels poderosos. La barrera que suposa viure en determinats barris no s'ha trencat, ni es trencarà a curt o mig termini...

7 comentaris:

Anònim ha dit...

Viva la Guardia Siví!! Si es lo que decía yo, estos putos catalanes gastando en sus moso y la delincuencia en alza por culpa del Estatú.... ui, perdó, estava practicant per la setmana que ve , en que passaré a ser compatriota vostre.

A mi, com a conductor, m'agradava més la guàrdia civil. Ara de debó. Potser és perquè amb els mossos només he tingut males experiències, però al Guàrdia Civil (al menys quan m'havien parat amb mi) eren més educats i no eren ni de lluny tan bordes i arrogants com els mossos (amb qui jo m'he trobat).

Andorra

Tatxenko ha dit...

A mi com a conductor, persona i català, posats a triar, em quedo amb els Mossos d'Esquadra, irònicament anomenats per alguns com Gossos de Quadra o Gossos de Tura. Igual que un francès preferirà la Gendarmérie, un italià els Carabineri, un basc l'Ertzaintza... És que ni se'm passa pel cap comparar la "meva" policia amb la policia espanyola. Tu què preferiries, que et fotés una hòstia la teva mare o la mare del teu veí? Jo preferiria que no me la fotés ningú. Ara, si algú me la fot, almenys que sigui la meva mare.

Anònim ha dit...

Per a mi cap és la "meva" policia, tot i que t'entenc. Si fos català, suposo que pensaria com tu.

Per a mi, el que compta és la manera com et tracten, i els mossos que jo m'he trobat deixen molt que desitjar. No vll generalitzar, nomès és la meva experiència personal.

Andorra

Anònim ha dit...

Home, em sembla que el motiu (gens excusable, d'altra banda) de la mala educació i prepotència dels Mossos és que majoritàriament són nois i noies joves i novells, a qui els hi donen una placa i es pensen que són el xèrif del comtat. Suposo que amb els anys s'aniran convertint en agents de mitjana i avançada edat que passaran de tot i ja no et miraran per sobre l'espatlla.

A tot això... 200 agents de policia són una animalada! Em sembla que no els he vist mai junts, tants uniformes! I tot per detenir un paio que demanava dinero y un jamón! Surrealista!

Anònim ha dit...

Jo tambè penso que amb els anys i la experiència se'ls passarà la borderia que gasten. 200 agents? Segur que no s'han equivocat i han afegit un 0? 200 agents són molts per ocupar-se d'un supermercat amb nomès dues entrades.

Andorra

Tatxenko ha dit...

No no... Eren 200 agents. Home, el Via Veneto i el carrer Ganduxer són llocs de renom. Segur que més d'algun tòtem del país hi viu aprop... A Nou Barris igual hi haurien enviat 2 patrulles o, com a màxim 20 agents...

Tatxenko ha dit...

Per cert, el meu únic (i mític)contacte amb els Mossos em corrobora en el fet que són joves, sense curtir i s'han de fer respectar d'alguna forma. Encara que normalment facin el ridícul...
;)