dimarts, 27 de juny del 2006

Quina destrossa!

Vaig trepitjar Mallorca per primer cop deu fer uns 5 anys i em va sorprendre descobrir una illa increïblement ben conservada. Almenys el seu interior. Com que anava amb una indígena, no em va mostrar moltes de les salvatjades que s'han fet a primera línia de mar, sobretot a la zona de Calvià i Palma, però també a moltes cales reconvertides en zones turístiques. Durant aquests 5 anys he freqüentat molt l'illa i he visitat gairebé tots els pobles, fins al punt de familiaritzar-me amb els paisatges i conèixer molts llocs que els turistes mai arriben a imaginar-se que existeixen. Des de fa dos o tres anys, coincidint amb la victòria del PP al Govern Balear, les obres ho han anat absorbint tot. On abans hi havia carreteres, ara hi ha autovies. On abans hi havia boscos i camps, ara hi ha cases unifamiliars. On abans hi havia un prat ara hi ha un centre d'oci o un aparcament de cotxes de lloguer. I així, mica en mica tot el territori ha anat sucumbint al malanomenat progrés. Les oliveres són substituïdes per grues i els ametllers en flor ja no poblen mitja illa com abans. La pols aixecada per les obres i els camions plens de runa o materials de construcció són omnipresents. Els obrers són, en un 99% de fora de l'illa, o bé peninsulars (en poca proporció) o bé africans (la majoria) o bé sudamericans (també n'hi ha molts). Són gent a qui s'ha anat a buscar expressament per poder dur a terme aquestes obres desorbitades que estan començant a col·lapsar l'illa i que no sé què faran un cop se'ls acabi la feina. Igual serviran d'excusa del govern de dretes per seguir construint... El creixement de l'economia balear es basa sobretot en la construcció, i l'històric turisme sembla que va perdent pistonada. Estic convençut que molts turistes no busquen una illa-metròpoli com a lloc de vacances, sinó que valoren les platges verges, la tranquil·litat...
Abans hi havia embossos de trànsit per entrar a Palma i el que s'ha fet per reduir-los ha estat fer més carrils d'entrada a la ciutat, de forma que els embossos han canviat de lloc però no han disminuit perquè Palma segueix tenint la mateixa capacitat d'absorbir cotxes que abans. En canvi, però, més gent ha marxat de la ciutat per anar a viure als pobles degut a les nombrosíssimes urbanitzacions que s'han estès arreu, de forma que, en les hores punta, més gent utilitza el transport privat per anar a la ciutat. En comptes de resoldre un problema, el que ha passat és que se n'ha generat un de nou.
Aquest darrer cap de setmana vaig tornar a Mallorca i, amb l'autovia Inca-Sa Pobla ja inaugurada vaig començar a veure els pocs anys de tranquil·litat que els queden als habitants de tota aquesta zona, ja que els projectes per edificar tots els terrenys lliures dels pobles del voltant ja comencen. Vaig tornar de Mallorca amb la sensació de que tot això ja ho he viscut veient el creixement exagerat del Maresme nord i de Blanes i Lloret i em vaig entristir. Almenys hi ha gent que s'hi oposa. Feu un cop d'ull a aquest informe perquè resumeix el que està passant davant la incredulitat generalitzada dels mallorquins que, per altra banda, són molt poc proclius a mobilitzar-se.

6 comentaris:

Anònim ha dit...

ja ho diuen, hem de ser la Florida d'Europa... ens ho estem carregant tot, i malauradament, crec que no hi ha volta enrera.
encara existix el Cafe Born, a es molinar?

Tatxenko ha dit...

lte, serem la florida d'Europa, els jubilats europeus vindran aquí a jubilar-se i nosaltres haurem de fotre el camp...

peres: ja ho saps, a més cervesetes, més coses salvarem del món...

Anònim ha dit...

Este finde vaig veure el 30 minuts i tractaven la problemàtica de la construcció de l'autovia a Eivissa. Brutals els comentaris de l'Abel Matutes, cuya hija porta obres públiques, casualment, eh. Vaja, per llogar-hi cadires. Quasevol dia ens monten una ciutat al mig del mar. Ja ho veig.

Tatxenko ha dit...

jo ja m'imagino una autopista que connecti dènia amb eivissa i una altra que vagi d'eivissa a mallorca... grrr

R. Senserrich ha dit...

:(.

Densitat, cony, densitat. I el idiota del Mates vinga ocupar espai. Patètic.

Anònim ha dit...

A mi el que em fot més és la puta especulació i aquests criteris urbanístics que tenen.

Jo ja ho veig tot destroçat, per tant, una de dues o que s'aturit tot, o que es construeixi tot, però no a mitges. NO VULL ESPAIS NATURALS DINS UNA URBE.
HO VULL TOT NATURAL O TOT URBÀ.
PAS DE MITGES TINTES PERQUÈ ÉS ALLÀ ON ES REQUALIFIQUEN TERRENYS.
http://sqnsmallorca.blogspot.com/