dijous, 27 d’octubre del 2005

Habitatge

450.000 pisos buits i tancats a Catalunya, segons el Cens. Aquesta dada no me la crec. El cens està fet amb el cul i no sé fins a quin punt comptabilitza o no dins aquesta dada els pisos de lloguer de temporada o els habitatges de segona residència. A més, el 45,6% d'aquests pisos pertanyen a comunitats de veïns (què carai significa això???) i només el 0,8% a empreses. En definitiva que no m'ho crec. Per això, abans de res, cal saber què s'entén per un pis buit. Aquesta és la mare dels ous. Per mi un pis buit és un pis que durant molt de temps (un any, dos anys?) no hi viu ningú, ni de lloguer ni dies sòlts i no es té intenció d'ocupar-lo (ni pels fills).
Un cop reitero que no em crec la xifra, el que sí que em crec és que hi ha molts pisos tancats i buits durant anys, on no hi viu ningú mai ni s'hi té intenció de viure. No sé quants són, però n'hi ha, i molts. I aquest fet és molt perjudicial per:
a) En haver-hi menys pisos al mercat, el preu de l'habitatge és més elevat. Aquesta és una arma que utilitzen les immobiliàries que compren diversos pisos en una zona i els van traient al mercat en comptagotes per tal que no en baixi el preu.
b) Com que hi ha pocs habitatges de segona mà al mercat, els constructors tenen la justificació per fer obra nova, que sobretot es crea en zones allunyades dels centres de les ciutats, de forma que el consum de territori augmenta. Quan es construeix en un solar buit dins una ciutat o es rehabilita un edifici antic aquest consum de territori no existeix, però aquest tipus d'obres són minoritàries.
c) La manca d'ingressos dels Ajuntaments troba en la concessió de permisos de construcció una taula de salvació. S'opta per requalificar terrenys i poder oferir més serveis als seus habitants antics, en alguns casos a costa dels nous usuaris de les urbanitzacions.
d) S'opta per la construcció de noves urbanitzacions o barris a les afores de les ciutats, amb dues justificacions: qualitat de vida i preu més barat. En temes de qualitat de vida no m'hi poso. Ara bé, el preu de l'edifici potser és més barat, però el temps i els diners que s'inverteixen en desplaçaments recupera amb escreix l'estalvi. A més, aquestes urbanitzacions o barris d'extrarradi no disposen dels serveis que té el centre d'una ciutat. I la gent que viu en aquests llocs creats expressament hauria de tenir algun impost extra per compensar el fet de portar el subministrament elèctric, d'aigua, de gas, de carrers, voreres... a un lloc anteriorment deshabitat. Per no parlar de la contaminació que comporta tenir tres cotxes per família i usar-los cada dia...
e) La construcció es converteix en el motor de creixement del PIB del país. I això és un gran risc perquè els terrenys edificables es reduiran dràsticament algun dia o ens carregarem totes les àrees rurals. I quan es redueixin els terrenys edificables i augmenti l'atur en el sector de la construcció, tindrem una colla de desocupats sense formació perquè des dels 16 anys, enlluernats pel diner fàcil, que es dediquen a ser picapedrers i no serveixen per res més.
Per això, jo estic amb el Conseller Milà en què cal incentivar que els pisos buits surtin al mercat. I si s'ha d'expropiar en casos extrems, doncs endavant. Que alguns es posen les mans al cap per la propietat privada però no pel dret a l'habitatge.

7 comentaris:

Anònim ha dit...

Molt bé! Estic amb tu!!!

Ja sé que no té molt de mèrit que t'ho digui jo, però vist l'èxit de convocatòria que tens darrerament, millor que t'ho digui jo que no pas que ningú comenti res.

EIIII, on sou tots? Donau senyals de vida, que aguí el nostre blocaire (se diu així??) s'està deprimint!!!!

Sa Roqueta

Anònim ha dit...

Jo sóc aquí. No sé si les dades sobre pisos buits a Catalunya són certes o no, però a Andorra (70000 habitants) hi ha 30000 pisos buits.

Sí, una vergonya. Lamento discrepar novament amb el nostre blocaire ( si es diu així) però no estic a favor del tema de les expropiacions. Tambè crec que s'ha d'incentivar treure pisos buits al mercat i fomentar rehabilitacions enlloc d'utilitzar nou espai. Jo faria com a Suïssa, on cobren uns impostos molt alts per tenir un pis buit.

A Andorra és molt frequent trobar solars buits al mig de la ciutat. Els propietaris esperen anys per a que aquell terreny augmenti de preu i així fer-se d'or. Impostos que paguen per fer això? 0.
Però no vull parlar d'Andorra, que em deprimeixo. Ahir el nostre estimat cap de govern va dir que a Andorra no hi ha atur i que si tens bona formació segur que trobes feina. És clar, si no tens feina a Andorra, perds la cobertura sanitària, no et renoven el permís de residència i has de marxar.

Estic indignat!

Andorra

Tatxenko ha dit...

Ei que no estic depre!!!! ;)

Andorra, pel que dius, estem d'acord en el 99% del que dius sobre la construcció i l'habitatge...

No entenc la indignació aquesta amb el cap de Govern... Gent que no tingui permís de residència i no treballi, perquè la voleu??? De què han de viure??? Una altra cosa és que des de l'Administració no s'incentivi la creació de llocs de treball per gent amb estudis universitaris i que es supediti TOT a la construcció i els serveis, però crec que no et referies a això...

Anònim ha dit...

El que em va indignar ahir van ser dues coses: En primer lloc va dir que si un treballador "fa de formigueta" i va estalviant, no es necessita ni subsidi d'atur ni pensions per a la jubilació, però amb un sou mitjà d'uns 1000 euros, lloguers que volten els 70 euros de mitja i una inflació d'un 4 - 5% anual, és molt difícil estalviar.

En segon lloc em va indignar que digués que a Andorra si tens formació segur que tens feina. Jo considero que estic ben format i tinc experiència laboral. Les úniques feines que he trobat a Andorra són de cambrer, dependent en una botiga o paleta.

El que em va indignar va ser el discurs triomfalista de Andorra va bé. El que no trbo bé és que gent que porta 15 anys vivint a Andorra (o andorrans) es quedin sense feina i hagin de marxar d'Andorra perquè no tenen cap alternativa.

Andorra

Tatxenko ha dit...

Estic totalment d'acord amb el que dius. Especialment el primer punt, que el trobo vergonyós... Segurament el Cap de Govern interpreta que tenir bona formació és haver estudiat econòmiques, empresarials, turisme o dret. Potser Andorra hauria de ser més país i menys centre de turisme...

Anònim ha dit...

Està b´que un país sigui un centre turístic, però aquest és un sector que té un sostre, arriba un punt en què no pot crèixer més i és necessari trobar sectors alternatius.

On sou els demés? Per cert, m'estic llegint el projecte d'Estatut, la setmana que ve vaig a Zaragoza i vull estar preparat. Hi ha coses que m'agraden més i coses que menys, però en general està bé. No està escrit amb molta pedagogia perquè hi ha llenguatge que espanta, però tampoc n'hi ha per alarmar-se.

Andorra

Anònim ha dit...

Sento no haver dit res fins ara, però estava enfeinat mirant també textos legals (preparant esmenes a la proposta de reglament sobre el civisme de BCN...).

En general, i amb algun matís, en el tema d'avui estic d'acord amb tots 3. Precisament, si no faig comentaris normalment significa que estic d'acord amb en Tatxenko (tot i que també pot ser que realment no hagi "passat" per aquí...).

A10!

Marc