dimecres, 1 de febrer del 2006

Fusta de profe?

Ja està. Deu alumnes escoltant-me durant 50 minuts. La Rússia Tsarista i la revolució de 1905 em sembla que és un tema que recordaran tota la vida. Estic optimista! Al principi estava hipernerviós per veure com reaccionarien. Duia una estona de classe (5 o 10 minuts, no ho sé perquè vaig cometre l'error de no tenir un rellotge a mà) i estava suant com un porc. No sé si era la calor que desprenien els radiadors de la classe, el jersei de llana o l'acolloniment que duia. Quatre explicacions bastant planeres i entro amb força en el tema, faig un esquema a la pissarra, els parlo de dumes, burocràcia, marxisme, Lenin... Silenci total entre els alumnes i veig que em miren amb atenció i prenen apunts. Flipo. Em començo a embalar i un alumne em pregunta què són les dumes. Cagada meva perquè m'hi hauria d'haver centrat més. Li responc i els convido a que preguntin tot el que no han entès i que no es tallin a l'hora d'interrompre'm. A continuació rebo una pluja de preguntes que agraeixo: burocràcia, diferència entre esserites i narodniki, etc. Reconec que vaig disfrutar responent les preguntes ja que em va semblar que les feien perquè tenien cert interés en el tema. La classe avança, els faig llegir un text sobre les demandes que el poble rus va fer al tsar abans de la forta repressió del Diumenge sagnant i els enxufo la pel·li del cuirassat Potemkin. La veritat és que em pensava que passarien de tot, però quan van començar a veure la carn amb cucs es van enganxar i van preguntar si les condicions eren tan extremes. Els vaig dir que sí. Un cop acabat el tall de la carn amb cucs els vaig explicar que es preparessin per veure com va acabar la manifestació per les demandes que acabaven de llegir i que havien considerat que eren molt suaus i fetes en to de prec o súplica. Semblava que no haguessin vist mai com mataven a algú en una pel·li perquè fotien cares de pànic. Em van preguntar si els trets eren de veritat (una mica tontos sí que eren...), perquè els nens i els nadons eren a la manifestació i que perquè l'exèrcit disparava contra tothom.
En conclusió, tan xulets i supermegaguais que semblen aquests adolescents, amb tanta vida i experiències que sembla que portin a les esquenes, i a l'hora de la veritat van sortir esgarrifats de classe, però contents pel que havien après. O almenys aquesta és la impressió que vaig tenir jo. Avui toca explicar les reformes que va fer el tsar i el govern d'Stolipin. Demà el "profe" em dirà quins errors vaig cometre (suposo que més d'un, però en general vaig sortir content de classe, o sigui que tampoc em preocupa massa...).
Per cert, cal reconèixer que l'institut que m'ha tocat (al centre de BCN) és de "lo milloret" de Catalunya i classes tan fàcils de gestionar (10 alumnes i amb interés) no en trobaré mai més cap. Però bé, això és el que m'ha preparat el destí...

8 comentaris:

Anònim ha dit...

Felicitats per l'èxit; a veure si has descobert una nova vocació...!

Marc

Anònim ha dit...

Ei! Felicitats!
Jo també recordo la classe de COU que vam veure la peli del cuirassat Potemkin!!!
Seguirem atents a les teves classes (on line!)
;)

Anònim ha dit...

De quin curs i de quina branca eren, aquests alumnes? Jo a l'institut vaig estudiar història a 1r i a 3r de BUP, i mai vam arribar a passar de l'Edat Mitjana. Tot el (poc) que sé d'història moderna i contemporània ho he hagut d'anar aprenent jo solet (últimament molt, perquè a la feina no tinc literalment RES a fer i puc llegir Wikipedia per un tub).
És clar que jo vaig fer ciències, i a COU el que més s'hi assemblava era la Filosofia (si no fós pel profe, que era tot un cas), potser la pel·li de l'Eisenstein la passaven a COU-lletres... :P

Ah, i enhorabona per l'èxit del debut, no cal dir-ho!

Tatxenko ha dit...

Merci per les felicitacions, però no n'hi ha per tant... :)
Ai, palatreco... Aquests de ciències teniu la mateixa formació humanística que en Mickey Mouse... Eren alumnes de primer de batxillerat (3r de BUP pels de la nostra generació) i dedueixo que eren de la branca de lletres o lletres mixtes (hauré d'investigar si això de les branques encara existeix, encara que em sembla que sí però amb modificacions).

Alex Guerrero ha dit...

Jarl, que interessant la teva reflexió sobre la classe. M'ha enganxat!

Tatxenko ha dit...

Merci Alex!

Anònim ha dit...

Has dit un institut amb classes fàcils de gestionar, amb 10 alumnes i que prenen apunts solets? queeeeeeeee viinnnnnnnnccccccccc!!!!
ei! i felicitats per la teva classe revolucionària, un profe nota quan una classe li ha sortit bé!!!

Tatxenko ha dit...

Merci per la felicitació! Per cert, he assistit a un parell de classes del professor titular i els alumnes passen mooolt més i ben pocs prenen apunts. Suposo que amb mi es van comportar diferent per la novetat... En tot cas, sí que va anar bé!